Belastingaangifte door Petra Elzinga Admi-On Administratiekantoor

Aangifte inkomstenbelasting kan bijna weer worden ingediend

Het is bijna alweer zover: de aangifte inkomstenbelasting kan vanaf 1 maart aanstaande worden ingediend! Dit betekent dat de zzp’er in de loop van de komende tijd de cijfers van het afgelopen jaar mag verzamelen. Zowel zakelijk als privé omdat de winst van de zzp’er zijn salaris is. Voor die zzp’er die naast zijn bedrijf nog een betaalde baan heeft heb ik al eerder een blog geschreven. In die blog ben ik ingegaan op de effecten op de inkomstenbelasting. Nú ga ik dieper in op het bepalen van de winst.

Administratie door het jaar heen bijhouden

En hier komt dan meteen het nut van het bijhouden van je administratie om de hoek kijken: heb je dit het hele jaar goed bijgehouden dan is het nu niet zo moeilijk meer. De winst bepalen is in de basis niet meer dan het bepalen van de totale omzet minus het bepalen van de totale kosten. Kosten: een groot deel van de kosten wordt bepaald door de uitgaven. Daarvoor heb je de bonnen en facturen nodig die je in de loop van het jaar hebt betaald. Daarnaast zijn er nog kosten zoals de afschrijvingen over de investeringen,

Heb je een machine aangeschaft voor meer dan 450 euro, exclusief btw, dan mag je het investeringsbedrag niet in één keer van de winst afhalen maar moet je dit over 5 jaar verdelen. (Dit is de basisregel. Starters mogen hier vanaf wijken. Ben je starter en heb je geïnvesteerd dan help ik je daar graag mee!)

Een ander deel van de kosten wat bij het bepalen van de winst extra aandacht verdiend, zijn de autokosten. Als je de zakelijke auto ook privé gebruikt moet hier aan het einde van het jaar een deel van de kosten doorboeken naar privé, de bijtelling voor privé. Ook de representatiekosten evenals de kopjes koffie en lunches onderweg moeten hierbij worden genoemd. Die zijn namelijk niet volledig aftrekbaar. Ook hier is van alles te vertellen maar daarover later meer. Heb je daar nu al vragen over, mag je me altijd bellen.

Aangifte inkomstenbelasting invullen

Uiteindelijk is de winst bepaald en kan de aangifte worden ingevuld. De zzp’er moet er dan op letten dat hij/zij een zogenaamde ondernemersaangifte invult; deze aangifte verschilt in zoverre van de ‘normale’ aangifte dat de jaarrekening erin moet worden weergegeven. Ook daar help ik je graag mee trouwens!

Voor de rest van de aangifte zijn dan gegevens nodig zoals betaalde hypotheekrente, banktegoeden, etcetera… Een groot deel hiervan is tegenwoordig al vooraf ingevuld door de Belastingdienst. Maar je blijft zelf verantwoordelijk of deze gegevens kloppen. Checken is dus wel noodzakelijk!

Hulp nodig bij het invullen van de aangifte inkomstenbelasting?

Zie je het invullen van de aangifte niet meer zitten? Wil je hierover advies? Ik help je graag! Neem dan vooral contact met me op om hier samen naar te kijken!

Met vrolijke groet,
Petra Elzinga