Ik ga starten

Als je gaat starten met een bedrijf, of dus voor jezelf gaat beginnen, wat komt er dan allemaal bij kijken?

Je gaat als eerste naar de KvK en schrijft je in. Na een week of twee krijg je een paar brieven van de Belastingdienst met je btw-nummers, en weet je hoe vaak je btw-aangifte moet doen. Mooi, geregeld. En dan? Dan kun je beginnen! Kom maar op met die klanten! Die moeten dan wel weten dat je bestaat. Hup, de sociale media op.

Starten met een zakelijke bankrekening

Stel dat dat lukt, je krijgt klanten en moet een administratie bijhouden… Tsja, hoe doe je dat eigenlijk? Het is handig om meteen een zakelijke bankrekening te openen. Ook raad ik je aan, een abonnement op een boekhoudprogramma te nemen. Tegenwoordig zijn er heel veel. Ikzelf werk met Snelstart en e-Boekhouden. Als je deze twee zaken meteen vanaf het begint hebt, spaart je dat veel tijd. Je kunt ook gaan boekhouden in Excel. Kost je niks, maar je maakt er makkelijk fouten in. Een boekhoudpakket heb je tegenwoordig voor een tientje per maand. Ok, dat is 120 euro per jaar die je in je eigen zak kunt steken. Maar als je een beetje omzet wilt draaien kun je je beter concentreren op je klanten en het verhogen van je omzet.
Het voordeel van een zakelijke bankrekening is dat je die meestal kunt koppelen aan je boekhoudprogramma. Alle transacties staan dan automatisch in je boekhouding en worden automatisch verwerkt. Scheelt je ook weer heel wat werk. Ook de zakelijke bankrekening is niet gratis. Maar als je na een paar maanden van je bank te horen krijgt dat je een zakelijke rekening móet openen, ja dan valt die besparing ook weer erg tegen. En als je dan ergens in het begin van het nieuwe jaar toch maar een boekhouder gaat zoeken, dan is ook die erg blij met je zakelijke rekening!

Je administratie bijhouden

Maar met het openen van een zakelijke rekening en een administratiepakket begint het pas. Want, wat betekent nu eigenlijk precies, je administratie bijhouden? Eenvoudig gezegd: van elke bij- en afschrijving op je bankrekening moet je kunnen verklaren wat het is. Wat er binnenkomt is je omzet, inclusief btw wel te verstaan. En wat er afgaat, wat je betaalt, dat zijn je onkosten, ook weer inclusief btw. En dan komt er van alles bij kijken om daar een overzichtelijke administratie van te maken. Waar je zelf ook wat aan hebt!

Aangifte inkomstenbelasting

Als je bedrijf je enige inkomen vormt moet je er ook je privékosten van betalen. Maar aan het einde van het jaar, nou ja begin volgende jaar, moet je ook je inkomstenbelasting aangeven en betalen. En dat kan om forse bedragen gaan. Als je een betaalde baan hebt merk je dat eigenlijk niet zo. Het bedrijf waar je werkt regelt dat allemaal voor jou. Elke maand betaal je ongemerkt je loonbelasting. Maar als je een eigen bedrijf hebt, gebeurt dat niet. Dan krijg je het jaar daarop een aanslag die je in één keer moet betalen. Dus, in de loop van het jaar daarvoor sparen klinkt goed. Maar hoeveel eigenlijk? En hoeveel kan je bedrijf eigenlijk missen? Je zakelijke kosten moet je ook betalen. Je wilt een financieel gezond bedrijf runnen waar je zelf ook lekker van kunt leven.

Hulp bij boekhouden als je voor jezelf gaat starten

Wil je hulp bij het starten van je bedrijf en/of met alles wat ik hierboven beschrijf? Hoe voer je je administratie en hoe zorg je dat je bedrijf gezond blijft? Ik wil je hier graag mee helpen. Ik kan je veel advies geven over je administratie of het zelfs bijna helemaal voor jou gaan doen. Verder ben ik Profit First Professional. Dat houdt in dat ik je kan adviseren hoe je op basis van het potjessysteem waar je ouders of grootouders vroeger mee werkten, je kan zorgen dat je je bedrijf gezond houdt, én er zelf goed van kunt leven, én je je belasting en btw meteen kunt betalen!